Betydelsen av rätt puls.

23 juni, 2015
Skrevet af: Peter
Kategori: Insikt

Puls

Fram till för några år sedan förknippade jag löpning med ett nödvändigt ont som måste göras i samband med fotbollsträningar eller för att "det är så nyttigt". För mig innebar det en kamp mot kroppen och avslutades oftast med blodsmak i munnen och med känslan av att det där var inget jag ville göra om.

Jag har gillat bollsporter hela livet och på så sätt varit aktiv, inte på någon hög nivå utan mest på skoj och egentligen utan större träningsinsats. Då, för några år sedan, hade jag på något sätt halkat ur det där med träningar och matcher i fotboll och innebandy och i princip inte tränat på några år. Jag började känna att jag antagligen skulle må bra av att röra på mig mer.

Löpning som ett smidigt sätt att träna gjorde sig påmint då det blev allt mer populärt. Men var det verkligen något för mig? Hur skulle jag kunna få lust till det när jag kunde känna blodsmaken bara vid tanken?

Löpning kändes också just därför som en utmaning, vilket är något jag gillar. Så jag började ta reda på hur jag skulle ta mig an denna nya utmaning, att bli en löpare.

Det är många som tar en joggingtur då och då och har gjort så i många år. Det som slog mig var hur lite jag, och många med mig, lägger på att träna på ett bra sätt. All tid och möda läggs på att göra, nästan inget på hur det ska göras.

Det tips som jag snappade upp var att använda en pulsklocka. Jag förlitade mig också på experterna som sa att det finns ett pulsintervall (träningszon) som ger bra resultat för en relativt otränad person.

Av pulsklockan på armen fick jag en uppmaning att inte springa så snabbt (och därmed kort) som jag spontant försökte göra. Som otränad gick pulsen upp ganska lätt och det kändes som jag fick hålla nere tempot för att hålla pulsen på rätt nivå. Det krävde lite självdisciplin att inte bara springa på som jag ville men att detta skulle vara rätt för mig gav en trygghet. Ganska snart så infann sig också en helt ny känsla, att komma hem och tycka att jag kunde varit ute lite längre. Blodsmaken var ersatt av mersmak.

Mina rundor på 2-3 km kunde utökas och rätt som det var kunde jag gå över den, för mig, magiska mil-gränsen. Året efter sprang jag Lidingöloppet (om än inte helt smärtfritt). Rätt puls var nyckeln för mig. Det och att ta mig tiden att ta reda på vad som var rätt puls och rätt sätt att träna för mig.

Jag tror att det finns en rätt puls även i arbetet. Jag tror också det finns en hel del förbättringar som kan göras i själva "löpsteget", alla de där sakerna vi gör i vardagen men kanske inte reflekterar över. En vanlig fälla tycker jag är att starta för många saker. Det är lite som att starta en löprunda i för högt tempo. Det innebär sällan att du kommer snabbare i mål, snarare tvärtom. Och nästa gång det är dags för en runda så är motivationen något naggad i kanten och prestationen riskerar därmed att bli lägre.

Det finns mycket som går att säga om att få rätt puls i ett företag, jag tänkte bara kort nämna några saker som vi prövar på Intelliplan (är det förresten inte det allt handlar om, att pröva och utvärdera?).

Kanban är en metod som kommer från Toyota och som blivit ganska vanligt inom systemutveckling, men det är användbart inom många områden. Vi använder det t ex för förbättringsprojekt. Principen är enkel, starta inte för mycket utan se till att slutföra det som är pågående. Bli snabbt klar framför att ha många bollar i luften. Flödet är kung. Det finns massor med information där ute för den som vill läsa mer.

Att bevaka att man slutför och inte bara startar nytt är som att hålla koll på pulsen. Effekten blir ett jämnt flöde med saker som utförs och med en Kanban-tavla så blir det visuellt tydligt hur vi ligger till och hur mycket vi faktiskt gör. Även bra för motivationen alltså.

För att team ska vara synkade, ha samma puls, så använder vi inom vissa områden dagliga korta ståupp-möten. En del team har också var 3:e vecka ett s k "retrospective" (från Scrum-metoden). Ett möte där teamet utvärderar det dagliga arbetet ("löpsteget") och gemensamt väljer ut vilken förbättringsinsats som ska göras.

Så mitt tips, för träning eller arbete kan sammanfattas som: Se till att ligga på rätt puls för dig. Ta dig tid att då och då fundera över det bästa sättet att ta dig framåt (löpsteget, det där man bara gör men kanske inte tänker på). Och hitta sätt att följa din progress, din framgång.

⇐ TILBAGE TIL BLOGGEN.