Flow. En känsla. Ett mål?

15 maj, 2015
Skrevet af: Peter
Kategori: Insikt

Har du en känsla av flow när du jobbar? Hur viktigt är det att känna flow? Räcker det för dig med ett tydligt mål?

Tempot och förändringstakten blir allt högre. Det blir allt mer utmanande att sätta upp tydliga mål som håller för en längre tid. Undersökningar visar också att vi inte heller motiveras av de klassiska företagsmålen som tillväxt och lönsamhet. Vi är känslomänniskor och behöver något som knyter an till vår egen drivkraft för att bli riktigt motiverade.

För att lyckas idag så verkar det som vi behöver sätta mer fokus på resan (och hur vi reser) än på det där enkla kvantifierbara målet vi så gärna vill sätta upp. För av förändringens vindar så kan målet helt plötsligt blåsa bort. Och kursen kan behöva läggas om.

Flow är ett tillstånd där vi presterar på topp, vi är i "zonen". Vår resa flyter på i hög fart, i den riktning som vi anser bäst just nu.

För att uppnå flow så brukar det krävas fyra saker.

Tydlighet.
Utan tydliga mål och regler blir vi osäkra och tappar fart. Hur mycket tydlighet vi behöver och uppskattar är individuellt.

Balans mellan utmaning och kompetens.
För mycket rutinjobb drar ner motivationen. För stor tröskel eller arbetsbörda skapar negativ stress.

Direkt feedback.
Vi behöver positiv feedback för att må bra och därmed prestera. Den andra sortens feedback är vi mycket känsliga för, experterna säger 1/5 så mycket för att det ska upplevas balanserat. Feedback behöver komma direkt för att vi ska lära oss och ger en känsla av att vi rör oss framåt. Bra feedback föder motivation, motivation föder prestation.

Fullt fokus.
Undersökningar visar att när vi blir avbrutna och behöver byta fokus mellan arbetsuppgifter så kostar det 3-4 minuter och det är inte ovanligt med 60 små fokusbyten per dag. Hmm, hur blir det förresten med fokus när man har en roll som har många “snedstreck”?

När vi nu bygger vidare på framtidens Intelliplan (både som företag och som affärssystem) så strävar vi efter flow. Både för oss och våra kunder. För det går att bygga in stöd för flow både i arbetssätt och affärssystem.

Häng med på resan med (och mot) flow!

⇐ TILBAGE TIL BLOGGEN.