När det begav sig.

Vi har växt upp tillsammans, gick i samma klass när vi var små, gick på KTH samtidigt och startade företaget som vi fortfarande gemensamt äger - Intelliplan.

Det visade sig att studierna på KTH efter några år inte blev tillräckligt stimulerande för oss. Inte i jämförelse med de utmaningar som lockade och drog på andra sidan Valhallavägen. Vi fick en fråga från ett nystartat bemanningsföretag om vi kunde bygga ett system för dem. De hade letat och letat utan att finna. Det här var i slutet av 90-talet och bemanningsbranschen i Sverige var i sin linda.

Marknadsundersökningar? Självklart. Vi slog upp rubriken ”Bemanningsföretag” i Gula sidorna. På den tiden var det en tjock katalog. Urvalet bestod av att välja ut de fyrtio företagen med störst annonser. Sedan programmerade vi faxen med deras faxnummer och skickade iväg ett meddelande. Det löd ungefär så här: ”Vi utvecklar ett helt nytt system för bemanningsbranschen". Vill ni vara med och påverka utvecklingen så att systemet passar er?” Under frågan fanns två kryssrutor: ”Ja” och ”Nej”. Och vårt faxnummer.

Peter, kommer du ihåg den där äldre kvinnan som ringde upp oss nästan omedelbart efter vi skickat faxen?
Ja, ja, hon som var så upprörd och irriterad och sa:
”Jag vill inte ha sånt här skräp skickat till mig!”.
Exakt. Och så hörde vi i bakgrunden papper som demonstrativt revs itu. Det kändes inte direkt som en bra start.
Hahaha, nej det var ett tungt samtal…

Under dagarna som följde började vår fax göra ljud ifrån sig, med oss nervöst väntande på resultatet. Ungefär hälften av de tillfrågade företagen faxade tillbaka med ”ja”-rutan ikryssad. Vi anade att vi var något på spåren.

Att vara något på spåren och att veta vad man talar om är dock två vitt skilda saker. Så vi bad en handfull företag som verkade inom lite olika områden om att få komma ut och se hur de jobbade. Hur skulle vi annars förstå vad de behövde för stöd? Starkt förenklat satt vi ute på företagen på dagarna och så kodade vi oss genom nätterna. Sov gjorde vi på helgerna.

I början visste vi inte heller hur vi skulle ta betalt för vår produkt. Det kändes schysst att bara ta betalt för vad som faktiskt användes. På den tiden var affärsmodellen att ta betalt per användare och månad helt ny. Och därigenom väldigt ovanlig. Visst fanns det kunder som hellre ville köpa loss systemet men i det stora hela köpte kunderna vår argumentation. Det visade sig vara en vinnande affärsmodell.

Nu fanns det alltså riktiga personer där ute som använde vårt system, hela dagarna. Det var stort! Kunderna var oerhört nöjda med Intelliplan för att de fick en sådan enorm förbättring i sin verksamhet. (Och då är vi inte ens i närheten av vad Intelliplan är idag.) Då och då hände det att en användare ringde och sa ”Jag har ingen fråga eller problem eller så, jag ville bara ringa och säga att det funkar så väldigt bra!”. En underbar känsla som gav bränsle för fortsatt utveckling.

Intelliplan föddes genom innovation, entreprenörskap och genom utveckling i mycket nära samarbete med kunderna. Vi arbetar fortfarande så. Medan vi skriver detta håller vi tillsammans med våra kunder på att utveckla ett nytt Intelliplan, för framtidens användande. På sikt kommer det att ersätta nuvarande Intelliplan. Allt för att på ännu bättre sätt hjälpa dig och våra andra kunder att lyckas.

Som du ser fortsätter snacket med våra kunder. Det är vi stolta över.



Peter & Patrik

Grundare och stolta intelliplanare..

Jag vill veta merTa mig till framtiden!